Saturday, November 16, 2013

Enkele beleggerstips

Wat nog te doen met je geld? Die vraag wordt me geregeld gesteld en eerlijk gezegd doet ze me meestal even lachen. Elk verhaal heeft verschillende invalshoeken. Het betekent sowieso dat je je geen zorgen hoeft te maken over wat je vanavond gaat eten, het houdt ook in dat je weet dat je kinderen vannacht in een warm bed gaan slapen. Een hele geruststelling, zo lijk me. Niet iedereen kent die luxe. Want laten we duidelijk zijn, de luxe die geld verschaft zijn niet de dure dingen die je ermee kan kopen, wel de dingen waar je je niet langer zorgen over hoeft te maken. " Les soucis du propriétaire "? Laat me niet lachen. Je zult maar op de Fillipijnen geboren zijn.

Maar goed. Wat te doen met je geld? Spaarrekeningen brengen niks meer op. Optimabank geeft vandaag 3,75% ( 2,25% basisrente en 1,50% getrouwheid ) bij een minimum inleg van € 50.000. Niet slecht maar ga wel uit van een verlaging vanaf 28/02/2014. Meer info vind je op www.spaargids.be.

Wat met de Staatsbon? Laatste staatsbon van 4 september 2013 gaf een rentevoet van 1,35% op 5 jaar en 2,15% op 8 jaar. Let op, dit is voor afhouding van de roerende voorheffing van 25%. Je komt dus uit op 1,0125% en 1,6125% respectievelijk. Ik probeer in deze blog correct te blijven ( correcte taal, geen beledigingen, etc.. ) maar je moet toch echt bijzonder weinig verstand hebben om hier op in te tekenen. Als je bovendien rekening houdt met wat de gevolgen gaan zijn van het soepele monetaire beleid van de FED en de ECB weet je wat dit betekent voor de "secundaire waarde" van dergelijke bond. Geen twijfel, dit is een dramatisch product! Handen af dus tenzij je suïdicaal bent.

En aandelen? Ah, aandelen. Mijn geliefkoosd product. De Dow Jones noteert met 15,961 punten op een "all time high". De Bel-20 noteert op het hoogste peil sinds eind 2008. Een eindejaarsrally valt uiteraard niet uit te sluiten, toch lijkt me dit niet de ideale moment om in te stappen. Altijd hetzelfde verhaal. Waar was iedereen begin 2009? Toch niet de beurs, hoorde je dan zeggen. Achteraf blijkt dat er gouden opportuniteiten waren, kansen die je maar enkele keren in je leven krijgt. Warren Buffet was nooit zo actief als toen, terwijl hij tijdens de dotcom-jaren nergens te bespeuren was. Een oude vos.....

Het is duidelijk dat nu "full" instappen écht niet de juiste beslissing is. Het zou zelfs wel eens een dramatische beslissing kunnen zijn. Dat betekent niet dat er geen kansen zijn. Het mooie van de beurs is dat je altijd kan winnen, als de beurs omhoog gaat maar evenzeer wanneer ze omlaag gaat. Ik ben geen voorstander van volledig "short " gaan, dat kan je zuur opbreken wanneer de beurzen nog enkele maanden blijven stijgen tegen elke logica in. Wel denk ik dat het stilaan tijd wordt om posities die je nog niet wil opbreken te dekken via put-opties of "ETF's" die speculeren op een daling van beursindexen. Je zal dan wel de winsten op je aandelen afromen wanneer de beurzen verder blijven stijgen, anderzijds kan je wel aanzienlijk de risico's gaan inperken. Persoonlijk zie ik zelf volgende ETF wel zitten, zeker op dit ogenblik: ProShares UltraShort Europe (EPV).
Met deze ETF speculeer je op een daling van de Europese indexcijfers en dit met een hefboom x2. Concreet betekent dit dat wanneer de Europese beurzen met bijvoorbeeld 2% dalen, je ETF met 4% zal stijgen. Merk op dat de ETF op dit ogenblik op een historisch dieptepunt staat wat uiteraard te maken heeft met de goeie prestaties van de beurzen de afgelopen jaren. 

Een andere belegging waar ik echt in geloof is een belegging in aandelen van goud-of zilvermijnen. Goud en zilver zijn de voorbije 2 jaar zeer zwaar afgestraft. Ik wil niet meegaan in alle conspiracy -theorieën die er op het internet rondgaan, toch kan je niet ontkennen dat de huidige prijs van goud en zilver tegen elke logica in gaat. Tenzij je er vanuit gaat dat de beleggers al maanden speculeren op een FED die een halt toeroept aan haar soepele monetaire beleid. Mogelijk. Toch denk dat er enkele kansen zijn die een voorzichtige eerste instap verantwoord maken. Ik spreek over een voorzichtige eerste instap omdat ik denk dat de goud -en zilverprijs nog een tijdje onder druk kan blijven staan. Ik denk ook dat de goudprijs de 1000 dollargrens nog gaat testen. Anderzijds geraak ik meer en meer overtuigd van een drastische kentering en dan wil je niet te laat zijn. Persoonlijk ben ik een geweldige fan van Silver Wheaton. Het business model is uniek en zelfs als goud en zilver nog verder dalen, zullen zij altijd winst blijven maken ( uiteraard wel minder ). Silver Wheaton is een royalty company wat betekent dat zij zelf niet op zoek gaan naar zilver en goud maar dat overlaten aan anderen. Zij financieren de bedrijven die naar goud en vooral zilver delven in ruil voor een deel van hetgeen wordt bovengehaald. Hiervoor betalen zij een vooraf vastgelegde en vaste kost per ounce. Simpel gesteld komt het erop neer dat SLW zo'n $4 per ounce bovengehaald zilver betaalt. Met een huidige ( lage ) prijs van ongeveer $20 per ounce ziet u waar het bedrijf staat. Meer info vind je op Yahoo Finance ( beste site voor info over beursgenoteerde bedrijven ); tickercode SLW.


Succes.

Bernard 

No comments:

Post a Comment